Ini yang terbaik...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Bukan nak berbicara soal CINTA manusia  ni..hehe
Setiap orang apabila didatangkan dengan ujian dan dugaan ke atas dirinya,pasti akan merasa kecewa dan bersedih.Tidakkah anda tahu bahawa setiap ujian dan dugaan itu juga datang dari Allah SWT untuk menguji hambaNya.Allah itu lebih mengetahui dari apa yang kamu tahu..Seperti juga tidak mendapatkan apa yang kita impi-impikan,yang kita inginkan selama ini..Allah tidak akan memberi sesuatu perkara itu jika tidak di izikan olehNya..Mungkin Allah SWT telah merancang sesuatu yang lebih baik kepada kita,sesuatu yang kita sendiri tidak menjangkakannya..Allah SWT tahu apa yang terbaik untuk kita.Namun,boleh jadi sesuatu yang kita sendiri tidak suka padanya..Allah tidak akan menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya..

Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. (al-Baqarah 286)

Teringat plak kata2 ustaz(bukan ustaz sebenarnya tapi selalu bagi tazkirah mase kelas kimia ,jadi terbiasa dengan panggilan 2..hik2)..Ustaz selalu berpesan semasa kat matrik dulu.Kenapa Allah bagi kita belajar di satu tempat yang kita tidak suka?Bagi plak dengan subjek2 yang sukar?Dengan jadual yang sangat padat?Mintak tempat laen..dapat laen plak kan.Mungkin ini yang terbaik buat kami semua pada masa tu.Allah SWT tahu yang kita mampu hadapinya.Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hamba-Nya.Sepatutnya kita perlu rasa bersyukur tetapi sebaliknya..meragui akan segala yang telah diberkan olehNya..Oleh itu,apabila kita tidak mendapatkan sesuatu yang bukan kita impikan jangan merasakan TERBEBAN..Berfikir sejenak ..Kenapa Allah SWT memberi semua ini kepada aku?walaupun kita tidak menyukai perkara tersebut..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.  Surah Al-Baqarah ayat 216 

Walau apa pun ujian yang diberikan olehNya,adalah satu ujian untuk menguji hambaNya supaya hambaNya menjadi seorang insan yang BERSYUKUR dengan apa yang ada..
Untuk menguji KEIMANAN seseorang..

Apabila didatangkan ujian..BERUSAHAlah dan yakin bahawa Allah SWT akan membantumu..Berusahalah dan bertawakallah kepadaNya dengan sepenuh jiwa. Pasti pertolongan Allah itu akan datang kepadamu. Tiada pergantungan yang sehebat-hebatnya melainkan meletakkan sepenuh kebergantungan itu kepada Allah semata-mata. Percayalah, makhluk tiada upaya walau sebesar zarah sekalipun untuk membantumu, melainkan Allah jualah yang berkuasa menyelesaikan masalah yang sedang dibebani olehmu itu.

Kadang-kadang Allah hilangkan matahari dan turunkan hujan.Kita menangis dan mencari mane matahari.Rupa-rupanya Allah nak bagi pelangi yang cantik kat kita.

BERSABARLAH apabila ujian mendatang..Setiap ujian yg didatangkan olehNya pasti ada hikmahnya..Apabila seseorang itu telah mencapai tahap kebergantungan dan keyakinan yang sebenar-benarnya kepada Allah, maka segala ujian yang menimpanya itu akan diterima dengan REDHA.Sekiranya hati BERSEDIH segeralah BERISTIGHFAR dan memohon KEAMPUNAN kepadaNYA..Apa yang ditetapkan olehNya adalah yang TERBAIK untuk kita..
ALLAH sentiasa bersama kamu..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Tidaklah ada suatu musibah yang menimpa seorang muslim melainkan Allah akan menghapuskan dosa dengannya walaupun duri yang menusuk badannya.” (Imam al-Bukhari dan Muslim)
“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah : 6)

#penat menaip..~.~
May Allah blessed us

2 comments:

Onitsuka_hana said...

tq...

Anonymous said...

nice to be here merentas-iman.blogspot.com admin found your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://bestwebtrafficservice.com they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic Take care. Mike

 
Copyright © 2010-2016 | iurprincess.blogspot.com | All Righted Reserved | Designed By : Nur